De innovatie op het gebied van mobiliteit stopt niet. In onze eeuw ligt de grootste uitdaging op het gebied van milieu, namelijk het terugdringen van de vervuiling. Daarnaast is het een centraal punt geworden om het transportsysteem in de steeds drukker wordende wereldsteden slimmer te regelen. Toyota is koploper op dit gebied. In deze blog praten we je bij over deze ontwikkelingen. Een Toyota Avensis aanbieding waar je snel meer over moet weten!

Gezondere leefomgeving

Toyota wil een leefomgeving die CO₂ armer is. Natuurlijk spelen er meer zaken mee als het om de luchtkwaliteit gaat, zoals fijnstof. Daarom zijn er de laatste jaren veel innovaties geweest op het gebied van schoon en duurzaam rijden. De inzet op volledig elektrisch rijden wordt door de grote automerken ingezet en niet zonder reden. Er is een grote milieuwinst te behalen met elektrische rijden. Deze switch van fossiel naar elektrisch legt het milieu geen windeieren. Je merkt het direct in de grote stad, de luchtkwaliteit verbetert enorm. Een milieuzone en het bannen van diesels daar, is een zegen voor je gezondheid en het milieu. Vanaf 2018 heeft Toyota besloten de productie van diesel auto’s in Europa te stoppen. En zal voor de kleinere wagens waarschijnlijk inzetten op een hybride technologie, dat wil zeggen een wagen die rijdt op benzine en elektriciteit. De actieradius van de batterijen in auto’s neemt met elke nieuwe generatie toe en belooft veel goeds voor de toekomst.

Doorstroom

Niet alleen op het gebied van milieuvriendelijk rijden is Toyota actief. Ook als het gaat om de doorstroom in de grote steden zet het bedrijf in op innovatie. Ze doen dit door middel van hun Intelligente Transport Systeem. Dit systeem kan onder andere een meest gunstige route geven om zo opstoppingen binnen de infrastructuur te voorkomen. Toyota wil het inzetten voor zowel het massatransport als het woon-werkverkeer. Het concept van ´CASE´, ontwikkeld door het bedrijf, laat zien hoe ze nadenkt over het grote plaatje. CASE staat voor: Connected (cars), Autonomous driving, Sharing en Electrification. Het spreekt voor zich dat deze gebieden bijzonder belangrijk zijn in de toekomstige ontwikkelingen van de auto. Wat houden deze gebieden in? Hieronder een korte uitleg.

Connected cars

De auto is verbonden met het internet en kan communiceren met andere auto’s en verschillende services als de verzekeringsmaatschappij, hulpdiensten, operator die advies geeft, garage van de dealer voor preventief onderhoud en een account die hoort bij de auto.

Autonomous driving

Auto is verbonden met het internet en kan zelf rijden. De inzittenden hoeven deze niet te besturen. De route wordt op de GPS gereden.

Sharing

Een auto van Toyota wordt door meerdere bestuurders gebruikt. Deze kan door een externe partij worden aangekocht om hem daarna te verhuren. Het idee is dat de auto geboekt en op een bepaalde locatie opgehaald kan worden. Bijvoorbeeld ergens in de stad. Na gebruik kan men de auto op dezelfde of een andere verhuurlocatie terugzetten. Toyota heeft deals met het populaire Grab (Singapore) en Uber (VS) gesloten en is in onderhandeling met het Chinese Didi Chuxing. Het investeerde al zo’n 1.5 miljard dollar in de eerste twee bedrijven.

Elektrification

Dit punt is hierboven al kort genoemd en zal nog veel vaker genoemd worden, want het is een van de meest opvallende ontwikkelingen in de autobranche. En wel omdat de elektromotor al in 1898 auto’s voortdreef, dus we hebben het hier over een opmerkelijke comeback. Toen al waren de voordelen bekend: schone lucht in de steden en minder lawaai. De elektrische motor werd overvleugeld door de brandstofmotor, omdat deze de auto lichter maakte en daardoor sneller. Daarentegen waren de batterijen van elektrische auto´s zwaar en dit maakte de auto langzamer dan de brandstofauto. Toen aan het begin van de twintigste eeuw de lithium-ion batterij werd geïntroduceerd, gloorde er voor de elektrische auto weer nieuwe hoop aan de horizon. De elektrische auto is helemaal terug!