Een auto zit tegenwoordig vol technische hoogstandjes. Een belangrijk onderdeel onder de motorkap is de versnellingsbak. Deze is door de jaren heen verandert, maar het basisprincipe is nog steeds precies hetzelfde, of je er nu zes of zeven hebt in je auto.

De basis

Net als bij een fiets met veel versnellingen bestaat de versnellingsbak in een auto uit meerdere tandwielen met een verschillende omvang en een wisselend aantal tanden. Wanneer er benzine of diesel verbrand wordt in de motor, wordt deze energie via een koppeling naar de versnellingsbak gebracht. Via de versnellingsbak komt de beweging bij voorwielaandrijving via de aandrijfassen bij de voorwielen terecht, bij achterwielaandrijving zit er nog een cardanas en differentieel tussen. De versnellingsbak bepaalt hoeveel beweging of aandrijving er doorkomt tot de wielen.

Schakelen

De basis van de werking van een versnelling is het wisselen tussen tandwielen. De as vanuit de motor brengt een bepaald toerental de versnellingsbak binnen. Afhankelijk van de versnelling wordt dit omgezet in het toerental waar de wielen mee aangedreven worden. In de laagste versnelling gaat er veel kracht naar de wielen, maar bij een hogere snelheid vermindert het en wordt het tijd om over te schakelen. Bij de volgende versnelling gaat er minder kracht naar de wielen, maar blijft er meer snelheid over om de auto voort te bewegen. In de hoogste versnelling kan daardoor de hoogste snelheid worden behaald.

De achteruit versnelling heeft andere tanden dan de reguliere versnelling, wat voor het aparte geluid zorgt wanneer je achteruit rijdt. Hierdoor is de snelheid achteruit ook vrij beperkt.

Problemen met de versnelling

Als je problemen met het schakelen ervaart zit het probleem meestal in de versnellingsbak. Gezien de complexiteit door alle tandwielen en lagers, is vaak een revisie de enige optie. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor het montage van een tweedehands versnellingsbak. Zelf repareren van de versnellingsbak is erg ingewikkeld en daarom af te raden.