es international

Veelvoorkomende smeermiddelen voor oldtimers

Geplaatst op

Voor een optimale werking van je oldtimer is het essentieel dat je de juiste olie en vet gebruikt, maar ook een goed smeersysteem is onmisbaar. In dit artikel lees je over de eigenschappen van de meest voorkomende middelen om smeersystemen van oldtimers in optimale conditie te houden.

Motorolie

Motorolie is het meest gebruikte type smeermiddel voor oldtimers. Moderne motorolie bevat gewoonlijk toevoegingen om defecten, corrosie en schuimvorming te voorkomen. De olie is er daarnaast in veel verschillende viscositeitscategorieën. Viscositeit is de dikte van de olie. Het meet de interne weerstand van de olie tegen stroming of wrijving. Hoe kleiner het viscositeitsgetal, hoe dunner de olie is en hoe gemakkelijker het door de motor vloeit. De meeste autofabrikanten raden een motorolie zoals 5W-30 aan. Raadpleeg een monteur als je niet weet welke olie in de motor van jouw oldtimer moet.

Tandwielolie

Tandwielolie gebruiken we wanneer een hoge temperatuursmering nodig is, bijvoorbeeld in een handgeschakelde versnellingsbak. Dan is de viscositeitscoëfficiënt vaak meer dan 75.

Transmissievloeistof

Transmissievloeistof is een glad smeermiddel dat vele doelen heeft. Het smeert alle bewegende delen in de transmissie, koelt de transmissie, voorkomt corrosie en verzorgt de afdichtingen. De transmissievloeistof is helder gekleurd, zodat lekkages gemakkelijk op te sporen zijn. Deze vloeistof wordt vaak gebruikt in de koffer van een vierwielaandrijving en moet gepeild worden op een vlakke ondergrond.

Wiellager- en chassisvet

Dit is het meest gebruikte vet voor oldtimers. Het zit in de vering- en stuurkoppelingen. Om slijtage te voorkomen, moeten de onderdelen van de ophanging regelmatig gesmeerd worden. Als je oldtimer piept en kraakt, dan is raadzaam om te kijken of er nog voldoende wiellager- en chassisvet in de koppelingen zit.

Smeermiddelen tegen corrosie

Smeermiddelen om vastzittende, verroeste en gecorrodeerde moeren en bouten los te maken en opnieuw te smeren zijn onmisbaar bij oldtimers. Nadat je het middel hebt laten intrekken kun je een staalborstel gebruiken om schroeven schoon te maken. Vervolgens kun je de olie opnieuw aanbrengen om de onderdelen soepel te laten draaien.

Gerelateerde berichten

Over ons

We nemen je graag mee naar een wereld van oldtimers. Stap in en lees onze blogs!

Contactgegevens

Via info @ es-international.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden